RSS
Wecome to my Blog, enjoy reading :)

Sunday, April 5, 2009

Isu PPMSI

Baru-baru ini saya di tanya kan soalan "Mengapa ko xsokong PPMSI? Bukan itu satu dasar yang baik? Cuba ko pergi mintak kerja nanti pastu bagitau yang ko xleh berbahasa Inggeris.... ak nak tgk gak cmne result nya. Tengok orang cina ngan india x bising pon pasal PPMSI. Orang india tgk lagi maju dpd org melayu sebab diorg lagi hebat berbahasa Inggeris".

Persoalannya di sini bukan lah isu kemahiran berbahasa yang ingin kita jelaskan dan  bincang kan. Ia adalah isu pemahaman terhadap subjek kritikal berkenaan serta kesannya terhadap bahasa Melayu akibat daripada keagungan pemimpin kita terhadap bahasa Inggeris. Penggunaan bahasa Inggeris memang lah satu perkara pokok yang penting di mana ia merupakan bahasa rasmi dunia dan mudah untuk berurusan sekiranya kita menguasai bahasa Inggeris. Masalahnya mengapa dalam penguasaan bahasa subjek sains dan matematik dijadikan sasaran? Soalan ini pernah diajukan kepada pelopor idea tersebut iatu individu yang bertanggungjawab memperkenalkan PPMSI kepada kita iaitu Tun Dr Mahathir dan segala jawapan beliau dijawab oleh Shaharir b. M.Z. Dr., Mantan Profesor matematik fizik, UKM & dan mantan Profesor Matematik UMT). Rujuk link yang saya sertakan ini http://www.kesturi.net/archives/357.

 

Dalam Islam sendiri pun Nabi disuruh supaya mengajar kaum nya menggunakan bahasa yang jelas serta terang agar kaum nya faham terhadap apa yang ingin baginda sampaikan dan oleh sebab itulah bahasa Al-Quran Allah jadikan dalam bahasa arab. Kita terfikir kenapa bahasa Arab? Adakah sewaktu itu bahasa arab meerupakan lingua franca bagi tanadun manusia zaman berkenaan. Mengapa tidak digunakan bahasa Yunani atau pun bahasa Rom yang memegang tampuk pemerintahan dunia sebelum kedatangan dunia Islam. Yunani merupakan pokok segala ilmu ketika itu mengapa Allah tidak gunakan nya dalam bahasa Yunani?

 

Hikmah nya adalah kerana Allah mahu Nabi kita mengembangkan Islam dikalangan kaumnya menggunakan bahasa yang kaumnya faham serta jelas. Begitu juga dalam isu PPMSI. Dalam penguasaan bahasa Inggeris kita tidak boleh menjadikan sains dan matematik sebagai medium pemantapan bahasa Inggeris itu sendiri. Dalam usaha memantapkan bahasa kita perlu memantapkan subjek bahasa itu sendiri bukan dengan mengorban subjek lain terutama sains dan matematik. Subjek sains dan matenatik memerlukan pemahaman yang tinggi tidak cukup sekadar menghafal setiap bait-bait perkataan berkenaan. Seperti yang saya baca pendapat dari blog lain mereka juga bersetuju bahawa dalam penguasaan bahasa Inggeris jangan jadikan sains dan matematik sebagai mangsa. Mantapkan subjek berkenaan. Dia memberi cadangan supaya teknik pembelajaran bahasa Inggeris itu diajar seperti yang ditunjukkan di pusat tempat dia belajar (aku lupa pe nama tempat 2).

 

Dr Mahathir menambah di Malaysia kita kekurangan pakar penterjemahan untuk menterjemahkan ilmu-ilmu terkini kepada pelajar. Memang betul kerana saya pernah mendapat komen yang mengatakan beliau menggunakan software versi sekian-sekian malang nya dalam edisi bahasa melayu hanya terdapat versi sekian-sekian. Tapi itu bukan satu masalah kerana ini merupakan tanggung jawab DBP. Tambahan pula dakwaan sedemikian seolah-olah telah menidakkan peranan DBP sebagai penterjemah di negara ini. Dr M juga berkata banyak bahasa-bahasa Inggeris yang gagal di cari makna sebenarnya dalam bahasa melayu mengakibatkan kita terpaksa meminjam perkataan berkenaan dan dimuatkan nya ke dalam bahasa kita. Memang betul tapi bahasa Inggeris juga banyak mengambil kata dasar yang bukan berasal daripada bahasa merek seperti democracy yang di ambil daripada perkataan Yunani δημοκρατία (dēmokratía) yang terdiri daripada δμος (dêmos), "people" dan κράτος (krátos), "rule, strength", anarchy, ναρχία (anarchía, "without ruler"), science, daripada perkataan Latin scientia, bermaksud "knowledge", physics daripada perkataan physis – φύσις bermaksud "nature", math, μάθημα (máthēma), bermaksud learning, study, dan bermacam-macam perkataan lagi.

Malahan kesan daripada pengagungan bahasa Inggeris berbanding bahasa sendiri pun dapat kita lihat. Lihat sahaja negara-negara Afrika yang menjadikan bahasa Inggeris sebagai bahasa rasmi lihat sahaja kedudukan negara mereka bagaimana. India juga begitu jauh lebih mundur berbanding dengan negara yang menjadikan bahasa sendiri sebagai bahasa pengatara juga bahasa ilmu. Jelas lagi bersuluh dengan menjadikan bahasa Inggeris dalam PPMSI bukan lah penyelesaian kepada masalah penguasaan bahasa Inggeris dikalangan pelajar malahan ini lebih membebankan dan menjadikan masalah bertambah rumit. PPMSI memjadikan jurang perbezaan antara luar bandar dan bandar menjadi semakin jauh dan perlaksanaan nya bakal menyebabkan pelajar luar bandar semakin jauh ketinggalan. Lihat sahaja kini MRSM sekolah berasrama penuh semuanya di isi oleh anak-anak golongan berpendapatan tinggi atau golongan yang tinggal di bandar dan menyimpan anak-anak berpendapatan rendah dan luar bandar di sekolah-sekolah harian biasa. Malahan keputusan peperiksaan awam juga jelas menunjukkan kemerosotan kualiti keputusan yang terhasil daripada pelajar-pelajar yang mengambil PPMSI. Nah sudah jelas terang lagi bersuluh mengapa perlu kita menyokong PPMSI.

Bukan isu bahasa sahaja yang ingin kita ungkapkan tetapi juga masa depan negara. Dahulu kerajaan mansuhkan penulisan jawi sekarang kesannya berapa ramai anak melayu yang mampu membaca jawi dengan lancar? Kita takutkan dengan PPMSI kelak berapa ramai anak melayu yang mampu bertutur bahasa melayu dengan lancar

Wallahualam........................

0 comments:

 
Copyright 2009 ThE ReTuRn OF iTacHI Powered by Blogger
Blogger Templates created by Deluxe Templates
Wordpress by Ezwpthemes