RSS
Wecome to my Blog, enjoy reading :)

Tuesday, February 10, 2009

Perletakan Jawatan MB

Keadaan di Perak sangat lah tidak stabil ketika ini di mana dua parti politik bertempur mahu mempertahankan jawatan masing-masing yang mana berlakunya rampasan kuasa di kalangan UMNO dan Pakatan Rakyat setelah 3 Adun pakatan rakyat mengambil keputusan untuk keluar parti menjadikan majoruti menang mudah mereka telah di nafikan sehingga menjadi 28 Pakatan Rakyat dan BN 28 manakala adun Bebas 3. Daripada kajian yang telah saya buat saya mendapati bahawa tindakan MB Perak mempertahan kan jawatan beliau adalah perlu kerana dalam perundangan perlembagaan jawatan MB boleh di lucutkan dalam satu sidang di mana undi tidak percaya di ambil dan serta merta berlaku lah perlucutan jawatan MB ataupun mana-mana pemimpin di dunia ini. begitulah cara nya seseorang pemimpin di paksa meletakkan jawatan nya bukan lah dengan cara tergopah gapah dan membabi buta seperti yang di lakukan oleh pemimipin BN sekarang.
Memang benar BN kini telah berjaya membentuk majoriti mudah dan parti yang membentuk majoriti mudah berhak menubuhkan kerajaan tetapi kita perlu ingat bahawa MB perak ketika ini iaitu Nizar Jamaluddin masih hidup dan masih memegang jawatan dan kita perlu lah menghormati beliau sebagai pemimpin negeri ketika ini. Lakukan secara Demokrasi seperti yang kita sibuk laung-laungkan sebelum ini, buat undi tidak percaya untuk memaksa beliau meletak jawatan seperti yang Anwar cuba buat di Parlimen (malangnya tidak berjaya dan usul undi tidak percaya telah di tolak berulang kali). Kini terserlah lah kerakusan pemimpin BN menghambat pemimpin Parti lain dengan kurang ajar nye (kes saman 2 Sultan nnti dulu ye saya masih menkaji lagi). Fail-fail kerajaan telah dicuri, MB Nizar terkejut kerana laci-laci yang mengandungi fail-fail rahsia kerajaan telah hilang dan laci menjadi kosong, beliau dihambat keluar daripada bangunan kerajaan negeri seperti orang kaya menghambat pengemis. Cuba kita kenang kembali sewaktu kerajaan Pakatan memenangi pilihan raya mereka tidak pula menghambat keluar bekas MB Tajol Rosli ketika itu dan memberi beliau masa selama sebulan untuk keluar daripada kediaman rasmi MB.
Dalam proses demokrasi ini saya terkenang cerita Star Wars Episode I: The Phantom Menace di mana Queen Amidala mengusulkan undi tidak percaya kepada Canselor Valorum sekaligus membawa kejatuhan kuasa beliau dan membawa kepada perlantikan Canselor Palpatine sebagai canselor baru bagi The Republic. Kepada mahasiswa-mahasiswa yang mengaku dirinya mahasiswa dan berbangga dengan gelaran mahasiswa renung-renungkan dan jangan jadikan sumber media terhad anda itu untuk membuat ulasan.
Allah selamatkan Islam dan Malaysia!!!

0 comments:

 
Copyright 2009 ThE ReTuRn OF iTacHI Powered by Blogger
Blogger Templates created by Deluxe Templates
Wordpress by Ezwpthemes